دیگ بخار چیست؟

steam boiler price1

دیگ بخار چیست؟

 

دیگ بخار یا همان بویلر صنعتی محفظه ایست استوانه ای شکل به صورت عمودی یا افقی که با یک راه‌اندازی ساده، آب و گرما را برای تولید بخار تحت فشار ترکیب کرده و به راحتی برای گرم کردن داخل ساختمان، موتورهای تأمین انرژی و مصارف دیگر به کار می‌رود. دیگ بخار ظرفی فلزی دربسته است که از یک طرف در تماس مستقیم با حرارت و از طرف دیگر دارای آب می باشد و به نوعی تبادل حرارت را بین آب و آتش ایجاد می کند که این تبادل حرارتی سبب افزایش دمای آب تا رسیدن به می گردد.

 

دیگ بخار

گروه کارخانجات صنعتی رادفر

 

کاربرد دیگ بخار در صنایع

 

اولین کاربرد مهم و پر مصرف از بخار در خیلی از صنایع جایگزینی حرارت مستقیم با سیستم حرارتی غیر مستقیم و کنترل شده می باشد.

در صنایع مختلف برای انجام عملیات عادی خود نیاز به حرارت و گرما و انرژی وجود دارد. این عملیات می تواند گرمایش  و پخت مواد اولیه، ذوب نمودن، یا به حرکت در آوردن باشد.

به دلیل مزیت های استفاده از روش های حرارت دهی غیر مستقیم در مقابل روش های مستقیم در فرآیندهای گوناگون واقف هستند به همین دلیل ترجیح میدهند از طریق سیالات مختلف از قبیل آب، گاز یا روغن این انرژی حرارتی را فراهم آورند.

در این میان بخار آب بعنوان سیالی که شکل گاز دارد و حرارت آن بسیار بالاتر از آب داغ می باشد و همچنین انرژی جنبشی بالایی دارد مورد توجه زیادی قرار گرفته است. انرژی جنبشی بخار در کارخانجات مختلف برای به گردش درآوردن توربین های محلی جهت تولید الکتریسیته مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین انرژی گرمایی بالای بخار در صنایعی که نیاز گرمایشی دارند برای حرارت دهی و پخت و پز کاربرد دارد.

استفاده های دیگری از بخار به عنوان عامل تمیز کننده ، عامل محرک و انتقال نیرو، عامل پخت بخار زنده ، عامل فرآیندی شیمیایی و خیلی دیگر از موارد همه گویای کاربرد گسترده از بخار می باشد.

دیگ بخار می‌توان به کارواش‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها، اماکن عمومی و حتی فروشگاه‌های کوچک و بزرگ اشاره کرد که هوایی مطبوع و دلپذیر را در محیط برقرار می‌کند و نیز در افزایش بازدهی صنایع نقش تاثیرگذاری دارد.

از دیگر کاربردهای این دیگ می‌توان به یونولیت، نساجی‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع لبنیات اشاره کرد.

 

دستگاه تمیزکننده بخار

 

کاربرد دیگر دیگ بخار استفاده از آن به عنوان تمیز کننده بخار می باشد. دستگاه تمیزکننده بخار کاربردهای فراوانی دارد از جمله استفاده در کارواش ها، استفاده در اماکن عمومی برای تمیز کردن، استفاده در هتل ها، رستوران ها، فروشگاه ها، و همچنین استفاده در کارخانجات برای چربی زدائی استفاده میشود.

لذا یک ديگ بخار (steam boiler or steam pot) يكي از اصلی ترین و مهم ترين تجهيزات و ماشين آلات صنعتی است كه مورد استفاده کارخانجات مختلف در صنايع غذايي، نساجي، نفت، پتروشيمي، شیمیایی، يونوليت، بتن سازی، توليد قارچ و …. قرار مي گيرد.

 

11

گروه کارخانجات صنعتی رادفر

 

تجهیزات جانبی دیگ بخار

 

وسایل و تجهیزات یک دیگ بخار باید با کیفیت و مرغوب باشد تا بهترین عملکرد را برای سیستم بوجود آورد. این تجهیزات شاملِ کوره و محل احتراق، لوله های مختلف در سایز و جنس های مختلف، بدنه، مشعل مایع سوز، سوئیچ های فشار و کنترل گاز، کنترل کننده هوا و سوخت، محفظه شناور، جعبه کنترل، پمپ های تغذیه و…است. در یک دیگ بخار دارای استاندارد، نقشه های فنی بازبینی و بررسی می شوند. مواد اولیه دیگ بخار که شامل ورق ها ،لوله ها و تجهیزات رویی مانند دماسنج و … است به شکل کامل، صحت سنجی می شود و آزمون های غیر مخرب طبق استاندارد های ملی بر روی آن انجام می شود.

 

 

مزیت‌های استفاده از دیگ بخار

 

قابلیت سفارشی سازی

استفاده از تکنولوژی جدید جهانی

مورد تایید سازمان بهداشت

ضمانت و پشتیبانی

تولید در ظرفیت‌های مختلف

سطح ایمنی بالا

مجهز به سیستم چرخاننده آب

امکان هوشمند سازی

 

002 1

گروه کارخانجات صنعتی رادفر

 

انواع دیگ بخار

 

با توجه به نوع طراحی طراحی بویلرهای بخار اصولاً  اين محصول در دو نوع لوله آبی(WaterTube) و لوله آتشی (Fire Tube)، طراحي مي گردد.

 

اساس کار دیگ بخار لوله آبی (واترتیوب)

 

دیگ‌های لوله آبی از ظروفی به نام درام تشکیل شده اند که بوسیله لوله به یکدیگر وصل می شوند. گاز داغ در اطراف لوله ها جریان دارد و آب درون لوله ها جاری می باشد ، در نتیجه آب داخل لوله ها در مجاورت با هوای داغ اطراف لوله، بخار آب تشکیل می دهد. ظرفیت دیگ‌های لوله آبی آزادی را می توان افزایش داد و این یکی از مهمترین دلایل برتری این نوع دیگ بخار است.

 

اساس کار دیگ بخار لوله آتشی (فایرتیوب)

 

محفظة احتراق و لوله‌هاي بويلر داخل یک محفظة نسبتاً بزرگ استوانه اي با قطر زياد قرار دارند. ساختمان دیگ به گونه‌ای است که گازهاي داغ ناشی از احتراق از داخل لوله ها عبور داده می شود و بدین وسیله  به آبی كه در خارج از لوله ها قرار دارد حرارت منتقل مي شود. ديگ‌هاي لوله آتشي در صنایع مختلف براي مقاصد گرمايش بصورت دیگ ثابت و ديگهاي قابل حمل توليد و بکار مي روند .

دیگ بخار فایرتیوب در ظرفیت های متفاوتی و حداکثر ۲۵ تن در ساعت می تواند ساخته شود.

 

امتیاز: 1/ 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *