یخچال و فریزرهای صنعتی

یخچال و فریزرهای صنعتی

یخچال و فریزرهای صنعتی

 

یکی از وسایل پرکاربرد در صنعت، وسایل سرمایشی و یخسازها هستند. در صنایعی مانند دامداری و دامپروی، تولید مواد غذایی، تولید دارو و … استفاده از یخچال و فریزرهای صنعتی امری ضروری و لازم است. این نوع از یخچال و فریزرهای صنعتی در ابعاد و اندازه ها و اشکال مختلفی و برای مصارف گوناگون ساخته و استفاده می شوند. این دستگاه ها به گونه ای ساخته و طراحی می شوند که مواد را در دمای خاص نگهداری کنند، تازگی مواد غذایی را حفظ می کنند و برای مدت طولانی مقادیر زیاد مواد غذایی را نگهداری می کنند.

در این مقاله سعی داریم شما را با انواع یخچال ها و فریزر های صنعتی و نحوه کار این دستگاه ها آشنا کنیم.

 

197 1970554 walkway png download industrial refrigeratorsل

شرکت صنایع برودتی رادفر

 

یخچال های صنعتی معمولا به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

یخچال صنعتی ایستاده (عمودی)

یخچال صنعتی کابینتی (صندوقی)

 

یخچال صنعتی ایستاده (عمودی):

یخچال های ایستاده و عمودی در انواع مختلف با سایز ها و ارتفاع های مختلف موجود می باشند. این یخچال ها می توانند بر اساس سفارش تک درب، دو درب یا سه درب باشند. از انواع یخچال ایستاده با درب شیشه ای، یخچال ایستاده شیشه تلویزیونی می باشد که مناسب برای استفاده در قنادی ها ، شیرینی فروشی ها و کیک فروشی ها است.

 

یخچال صنعتی کابینتی(صندوقی):

یخچال های کابینتی قفسه (کشو) دارند. از مزایای استفاده از یخچال های کابینتی نیاز به فضای کم می باشد. اگر هم به کابینت و هم به یخچال احتیاج دارید و جایی برای هر دوی آن ها به صورت جداگانه ندارید یخچال های کابینتی انتخاب مناسبی برای شما می باشد. جنس درب های یخچال های کابینتی از استیل یا شیشه است. با توجه به اندازه ی مورد نیاز در فضای آشپزخانه، رستوران یا کافی شاپ این نوع یخچال در انواع ۲ درب تا ۶ درب و ۴ کشو تا ۹ کشو موجود است.

 

large ed0ca09a61195826989190579a09777a

شرکت صنایع برودتی رادفر

 

انواع فریزر صنعتی

 

دستگاه های شوک فریزر چند سینی

این دستگاه ها از سیستم و طراحی ویژه ای برخوردار می باشند و  عملکرد آنها براساس وارد کردن شوک به مواد غذایی طراحی شده است، به این صورت که با قرار دادن مواد غذایی در داخل این فریزها با وارد کردن سرمای بسیار بالا در یک لحظه باعث انجماد سریع آنها می شوند و این عامل باعث می شود که کیفیت مواد غذایی و رنگ آنها هیچ تغییری نکند و در حالت طبیعی بمانند این عامل از بزرگ ترین مزایایی است که باعث استفاده ی بیش از حد از این سیستم ها شده است.

 

فریزرهای ایستاده ی چند دربه

از دیگر فریزرهای صنعتی ساخته شده در شرکت هیمورا می توان به فریزرهای ایستاده اشاره کرد که در ظرفیت های متعددی ساخته می شوند و به دلیل اندازه ی بزرگی که دارند بهترین گزینه برای نگهداری از مواد خوراکی متعدد در رستوران ها، هتل ها، بیمارستان ها و دیگر مراکز می باشند.

این فریزرها در دو حالت کلی درب استیل و درب شیشه ای تولید می شوند و ظرفیت آنها با توجه به تعداد درب استفاده شده در ساختارشان مشخص می شود که از یک الی سه درب ساخته می شوند. در ساخت بدنه ی این فریزها چه درب استیل و چه درب شیشه ای از استیل استفاده شده است.

 

فریزر صنعتی بشکه ای

فریزرهای بشکه ای از متفاوت ترین فریزرهایی می باشند که در شرکت هیمورا ساخته شده اند و از ساختار بسیار شیک و منحصربه فردی برخوردار می باشند و از آنها برای نگهداری از انواع بستنی استفاده می شود. شرکت هیمورا این سیستم ها را از یک بشکه تا ۶ بشکه تولید کرده است و در ساختار آنها از بهترین متریال ها استفاده کرده است. برای اینکه دمای داخل این فریزرها را در حد اعتدال نگهدارند از ترموستات که در یخچال های امرزه زیاد استفاده میشود در ساختار آنها استفاده شده و این عامل باعث کنترل بر دما شده است.

این فریزرها با استفاده از نیروی برق کار می کنند و در صورت نیاز می توان آنها را به برق تک فاز و یا سه فاز مجهز کرد

فریزرهای صندوقی با میز کار

این فریزرها از مهم ترین تجهیزاتی می باشند که می توان در آشپزخانه های بزرگ از آنها استفاده کرد و به دلیل داشتن طراحی ویژه کاربرد بسیار راحتی دارند. از مهم ترین ویژگی های موجود در این سیستم ها مجهز بودن آنها به میز کار می باشد به این صورت که به راحتی می توان بر روی میز آنها کار کرد و مواد مورد نیاز برای پخت غذا را بر روی آن برش داد و سپس از فریزرها برای نگهداری از آن ها استفاده کرد.

 

فریزرهای صندوقی

از دیگر دستگاه های ساخته شده در شرکت هیمورا فریزرهای صندوقی می باشند که تفاوت آنها با دیگر فریزرهای صندوقی در شکل آنها می باشد. درب این فریزرها  در قسمت رویی فریزرها قرار گرفته و کار با آنها بسیار راحت می باشد. به این فریزرها، فریزرهای خوابیده نیز گفته می شود.

در ساختار این سیستم ها از مجراهای ویژه ای برای یخ ها و برفک های آب شده در صورت قطعی برق استفاده شده است. شرکت هیمورا در ساخت این سیستم ها از استیل ضد زنگ استفاده کرده است.

 

تاپینگ های بستنی

از دیگردستگاه های فریزر صنعتی می توان به تاپینگ ها اشاره کرد. تاپینگ ها از آخرین فریزرهای صنعتی ساخته شده در شرکت هیمورا می باشند که در مراکز عرضه ی بستنی در طعم های متنوع مورد استفاده قرار می گیرند. ظرفیت سیستم  انها ۱۰الی۲۰ لگن میباشد و جنس لگن ها از استیل است که شست شوی ان کار بسیار راحتی است.

 

frigo banco 1030x687 1

شرکت صنایع برودتی رادفر

 

قطعات یخچال و فریزرهای صنعتی

 

کمپرسور

کمپرسور یخچال صنعتی از دو بخش الکتریکی و مکانیکی تشکیل گردیده‌است که هر دو قسمت درون پوسته‌ای صنعت یخچال صنعتی  فولادی قرار دارند.
قسمت الکتریکی در اغلب یخچالهای صنعتی یک الکتروموتور از نوع آسنکرون (Asencron) می‌باشد. وظیفه این قسمت به حرکت درآوردن قسمت مکانیکی است. البته در سال‌های اخیر کمپرسورهای یخچال فریزرها هم تغییرات زیادی داشته‌اند؛ و قسمت الکتریکی آن ها اینورتوری یا موتور خطی شده‌اند.

 

ترموستات

ترموستات نیز کار قطع و وصل شدن جریان برق (متعادل نگه داشتن دمای یخچال صنعتی) را به کمپرسور انجام می‌دهد. به طوری که وقتی دمای یخچال بالا آمد (داخل یخچال صنعتی گرم شد) با وصل شدن جریان برق کمپرسور شروع به کار می‌کند و داخل یخچال صنعتی را خنک می‌کند و وقتی دما پایین آمد جریان برق را از کمپرسور قطع می‌کند.

 

کندانسور

کندانسور یخچال (به انگلیسی: Condenser) (چگالنده) قسمتی از سیستم است که وظیفه خنک‌سازی سیال عامل و عمدتا تبدیل بخار به مایع را در یخچال صنعتی بر عهده دارد. در واقع گاز فریون بس از فشرده شدن توسط کمپرسور در کندانسور خنک شده و تبدیل به مایع می‌گردد. در یخچالهای صنعتی معمولاً به صورت شبکه‌ای لوله‌ای بر روی دیواره پشت یخچال نصب شده است. در یخچالهای بزرگ فروشگاهی معمولاً شبیه رادیاتور اتوموبیل است که اغلب از یک فن جهت بهبود فرایند میعان نیز استفاده شده است.

 

اپراتور

کمپرسور در یخچال و فریزر صنعتی، وظیفه فشرده کردن و گردش گاز مبرد فریون را درون کانالهای اپراتور بر عهده دارد؛ که در نتیجه گردش گاز در کانالها و به خاطر خاصیت گاز مبرد فریون باعث خنک شدن اپراتور یخچال صنعتی می‌شود. به عبارت صحیح تر کمپرسور یخچال صنعتی وظیفه فشرده کردن ماده مبرد را دارد، تا در قسمت کندانسور گاز داغ، با از دست دادن گرما تبدیل به مایع شود

در اپراتور مایع مبرد اجازه انبساط پیدا می‌کند و با تغییر فاز از حالت مایع به گاز، گرما را از داخل یخچال صنعتی می‌گیرد و در قسمت کندانسور به محیط می‌دهد. در نتیجه باعث خنک شدن یخچال صنعتی می‌شود. امروزه مبردهای فریون بعلت مشکلات زیست‌محیطی، با مبردهای دیگر مثل R134 و R600 جایگزین شده‌اند.

 

340 570x370 1

شرکت صنایع برودتی رادفر

 

نکاتی درباره خرید یخچال و فریزهای صنعتی مقرون به صرفه:

 

سرمای تولیدی توسط دستگاه باید در تمامی قسمت ها یکسان و ثابت باشد.

از قطعات اصل و با کیفیت در تمامی قسمت ها مانند موتور، بدنه دستگاه و سایر بخش ها استفاده شود.

فضای موتور و کندانسور باید کاملا مناسب باشد.

رعایت این موارد می تواند اثبات نماید که یخچال فریزر صنعتی سیستمی مناسب از لحاظ کارایی و مصرف انرژی است. این نوع یخچال ها به علت اندازه بزرگ و حجم سرمایی که تولید می کنند معمولا انرژی برق زیادی مصرف می کنند به همین دلیل توجه به این نکات در زمان خرید و انتخاب آنها می تواند تأثیر بسیار زیادی در مقرون بصرفه بودن استفاده از دستگاه داشته باشد.

امتیاز: 1/ 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *