تفاوت اپراتور و کندانسور

اواپراتور و کندانسور

اپراتور و کندانسور

 

اواپراتور و کندانسور از تجهیزات مهم سیستم های سردخانه و تهویه مطبوع هستند که برای تبادل حرارت در چرخه تبرید مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کندانسور برای خنک کردن سیال در فرآیند تولید برق استفاده میشود که واحدی برای کنترل کردن دما در یخچال، سیستم های تهویه و غیره میباشد. ابتدای کندانسور به لوله رفت کمپرسور و انتهای آن به درایر متصل است. کندانسور وظیفه تبدیل بخار به مایع را دارد، که در صنایع تبریدی (خنک سازی) استفاده میشود .کندانسور به تقطیر کننده و چگالنده نیز معروف است. اواپراتور نیز تجهیزی است که در یک چرخه، مایع مبرد را تبدیل به گاز می‌کند و محیط اطراف اعم از هوا یا مایع را سرد می‌کند. سیستم اپراتور به این صورت است که در آن گاز مبرد در دمایی پایین‌تر از دمای محیط اواپراتور می‌جوشد و گرمای مواد و محیط اطراف اواپراتور را جذب نموده و آن‌ها را سرد می‌کند.

 

17567 5776887

گروه کارخانجات صنعتی رادفر

 

انواع کندانسور

 

کندانسور خنک شونده با هوا:

از هوا به عنوان تقطیر استفاده میشود. جریان هوا در یک کندانسور هوایی ممکن است به صورت طبیعی، یا به وسیله فن یا دمنده انجام شود. این کندانسورها به دلیل ظرفیت کم فقط در کاربردهای کوچک و بیش‌تر در یخچال‌ها و فریزرهای خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کندانسور خنک شونده با آب:

از آب برای تبخیر مبرد، استفاده میشود.

 

کندانسور تبخیری:

هوا و آب را برای تبخیر مبرد استفاده میکنند.در کندانسورهای تبخیری، با وجود افزایش دمای هوای عبوری، تقطیر مبرد بیشتر توسط تبخیر آب پاشیده شده روی کندانسور انجام می شود و وظیفه هوا دور کردن بخار آب حاصل از تبخیر و افزایش شدت تبخیر می باشد.

 

تهویه مطبوع چیست؟

گروه کارخانجات صنعتی رادفر

 

انواع اپراتور

اواپراتور را می‌توان به دو دسته اواپراتور کویلی پره دار و اواپراتور کویلی بدون پره تقسیم کرد.

 

اواپراتور کویلی پره دار:

اواپراتور کویلی پره دار دارای لوله های مسی به صورت کویل هست که گاز مبرد از درون آن عبور می‌کند. پره دار کردن اواپراتور با هدف افزایش انتقال حرارت بین محیط و گاز مبرد انجام می‌گیرد. معمولا تعداد پره‌های (فین‌های) این نوع از اواپراتور از ۷ تا ۱۴ پره در هر اینچ است. کندانسینگ یونیت در بیرون ساختمان و اواپراتور در داخل محیط مورد نظر برای سرمایش مانند سردخانه نصب می‌شود. در شکل زیر اواپراتور کویلی پره دار نشان داده شده است.

 

اواپراتور کویلی بدون پره

اواپراتور کویلی بدون پره که اواپراتور صفحه ای نیز خوانده می‌شود سیستمی است که انتقال حرارت در آن بدون پره و به صورت جریان طبیعی انجام می‌گیرد. از این اواپراتور معمولا در دستگاه سرد کننده خانگی مانند یخچال و فریزر و همچنین چیلر استفاده می‌شود. اواپراتور صفحه ای در زیر نشان داده شده است.

 

 

امتیاز: 1/ 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *