انواع دی اريتور ها و نحوه عملكرد

دی اريتور

انواع دی اريتور ها و نحوه عملكرد

 

يكي از اساسي ترين نكات جهت تامين مطلوب آب تغذيه ديگهاي بخار ، هوازدايي (تخليه گازهاي محلول) در آب پيش از ورود به ديگ مي باشد. دی اريتور دستگاهی برای حذف اکسیژن آب و پیش گرمایش آب برای ورود به بویلر می باشد. دی اریتور یا هوازدا بمنظور پیش گرم نمودن آب ورودی دیگ و حذف گازهای نامحلول اکسیژن و دی اکسید کربن مورد استفاده قرار می گیرد.

در دیگهای بخار توصیه می گردد جهت جلوگیری از پدیده شوک حرارتی در بویلرها همواره از وارد نمودن آب با دمای پاپپن به داخل دیگ پرهیز گردد زیرا این عمل علاوه بر کاهش راندمان و ظرفیت بخار دهی دیگ در اثر تماس متناوب آب سرد با سطوح گرم انتقال حرارت، از عمر لوله ها و کوره ها می کاهد. هم چنین از آنجا که اکسیژن محلول در آب همواره از عوامل خورنده سطوح انتقال حرارت در بویلرها می باشد لذا توصیه می گردد با افزایش دمای آب ورودی به داخل دیگ از این اکسیژن کاسته شود.هر چه گاز دی اکسید کرین موجود در آب بیشتر شود PH آب دیگ کاسته شده و محیط خاصیت اسیدی پیدا می کند که این خود یکی از عوامل افزایش سرعت خوردگی در بویلرها خواهد بود.

 

unnamed 9

گروه کارخانجات صنعتی رادفر

نحوه عملكرد دی اريتور

اساس كار دي اريتور ها ، افزايش دماي آب تغذيه ديگ به ميزان ۱۰۵الي ۱۱۰۰c در فشار ۱ الي ۱/۵bar مي باشد.در اين دما خاصيت انحلال پذيري هوا (گازهاي اكسيژن وهيروژن) در آب ، به ميزان قابل توجهي تقليل مي يابد.افزايش دماي آب تغذيه در دي اريتور بواسطه بخار اشباع انجام مي پذيرد.

فشار بخار تزريقي جهت گرم سازي مخلوط آب  سختي گيري شده وكندانسهاي بازگشتي تا دماي ۱۰۵۰C در حدود۱/۲bar توصيه مي شود.در اين دما ، براساس قانون هنري دالتون با كاهش خاصيت انحلال پذيري آب گازهاي محلول با فشار جزئي بالاتر نسبت به بخار از مخلوط جدا شده وبه سمت فضاي خروجي از دي اريتور جريان مي يابند

لازم به ذكر است شرط لازم در فراهم سازي بستري مناسب جهت انجام فرآيند مذكور (جداسازي گازهاي محلول) ، اسپري وپا شش هرچه بهتر آب تغذيه ديگ به داخل دي اريتور مي باشد.بنابراين با پاشش متمركز وموثر آب تغذيه در مجاورت بخار اشباع ، مي توان در حدود۹۰ درصد از گازهاي محلول در آب را جداسازي وتخليه نمود.

 

deaerator1

گروه کارخانجات صنعتی رادفر

 

انواع دی اريتور براساس ساختار ونحوه عملكرد

دی اريتورهای افشانكی

در اينگونه دي اريتورها(شكل۱)آب تغذيه ديگ توسط افشانك(۱) در فضاي حاوي بخار اشباع (فضاي بالاي آب مخزن) اسپري مي شود.

دی اريتورهاي آبشاری(برجك دار)

جهت اسپري وپاشش آب در دي اريتورها ، از افشانكها استفاده مي شود.شكل۲ افشانكي با توان اسپري  ثابت وكمتر از نمونه قبلي ، در شكل۳ نمايش داده شده است .

تنها تفاوت بارز ميان اين دي اريتورها در نحوه ورود آب تغذيه ديگ به مخزن اصلي  آنها مي باشد.در دي اريتورهاي افشانكي ، آب ورودی از بالای مخزن توسط افشانكهای تعبيه شده ، به فضاي داخل مخزن اسپري مي شود.اما در دي اريتورهاي آبشاري جريان آب به آهستگي به داخل برجك آنها پاشيده شده وپس از عبور از روي سينی هاي سوراخ دار طبقاتي برجك ، بصورت آبشاري به فضاي داخلي مخزن جريان پيدا مي كند.

امتیاز: 2/ 4.5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *