سیکل تبرید تراکمی

نام

سیکل تبرید تراکمی

 

مبانی تبریزد:

اساس مکانیزم تبرید بر این اساس استوار است که انرژی حرارتی جسم گرفته و موجب ثبت شدن آن جسم می شود.

( همواره تبادل حرارت از سمت جسم گرمتر به سمت جسم سردتر انجام می گیرد)

 

انواع انتقال حرارت:

 

۱ جابجایی (convection)
۲هدایت(conduction)
۳تششعی( radiotin)

 

دو جسم با یکدیگر تماس فیزیکی ندارند انتقال حرارت از طریق سیالی مانند هوا صورت می پذیرد.

۲: دو جسم با یکدیگر تماس فیزیکی دارند.

۳: انتقال حرارت از طریق امواج منتشر شده از جسم را در خلاء انجام می گیرد.

نکته: در صنعت تبرید انتقال حرارت بیشتر از دو روش اول صورت می‌گیرد

 

در سیکل تبرید تراکمی سیال مبرد وظیفه چرخش در کل سیستم و تغییر فاز به منظور فعالیت های مختلف از جمله خنک سازی و جذب گرما را برعهده دارد و اجزای مختلفی نیز همچون کمپرسور، اواپراتور، کاندنسر، اکسپنشن و مدار لوله کشی در این امر دخیل می باشند.

 

سیکل تبرید تراکمی

گروه کارخانجات صنعتی رادفر

کمپرسور:

همانطور که در مقاله کمپرسور متوجه شدیم این عضو مهم سیکل تراکمی وظیفه کمپرس و جابجایی گاز مبرد را در کل سیستم بر عهده دارد به طوری که گاز مبرد را از بخش ساکشن خود مکیده و آن را متراکم ساخته و از قسمت شارژ آنرا به بیرون از پوست خود هدایت می کند این امر موجب آن می‌شود که سیال در کل سیستم جابجا شده و با تغییر فاز در بخش های مختلف سیستم وظایف گوناگونی را برعهده گرفته و موجب انتقال حرارت از سمتی به سمت دیگر شود.

 

اواپراتور:

 

اواپراتورها عموماً دارای شکل ظاهری مکعب مستطیل شکل و همچنین دارای یک فن مکنده میباشند این فن وظیفه مکش هوای پشت کویل مبدل را بر عهده دارد به طوری که با مکش هوای پشت مبدل آن را از لابلای فیلن های آلومینیومی عبور داده و باعث آن شده که هوا حرارت موجود در خود را به مبدل انتقال داده و دمای خود را از دست بدهد و موجب سرمایش در بخش مورد نظر گردد.

 

اواپراتور هایی که عموماً در سردخانه ها به کار می روند به دلیل وجود رطوبت زیاد هوا پس از گذشت مدتی دچار یخ زدگی شده و راندمان کاری خود را از دست میدهد به جهت برطرف کردن این مشکل از سیستمی به نام دیفراست در اواپراتورهای سردخانه‌ای بهره گرفته می شود نحوه عملکرد این سیستم بدین صورت است که با تشخیص ایجاد برفک و یخ بر روی مبدل حرارتی سیستم سرمایشی از کار افتاده و المنت های موجود در بین لوله های مسی روشن شده و باعث آب شدن یخ های اطراف مبدل می شوند.

 

 

این اتفاق در روز بسیار رخ می دهد البته تعداد دفعات دیفراست بستگی به درصد رطوبت هوای موجود در بخش نگهداری نیز دارد.

 

Industrial Refrigeration Services 1

گروه کارخانجات صنعتی رادفر

کاندنسر:

 

این دستگاه که همواره هوای گرم را به محیط می دهد وظیفه خنک سازی گاز خارج شده از کمپرسور را بر عهده دارد گاز مبرد خارج شده از کمپرسور دارای فشار و دمای بالایی می باشد که به منظور پایین آوردن دما و فشار آن از دستگاهی به نام کاندنسر استفاده می شود این دستگاه با دارا بودن مبدلهای لوله و پره به انتقال حرارت موجود در گاز مبرد به هوای محیط می‌پردازد.

 

اکسپینشن:

 

اکسپنشن یا همان شیر انبساط وظیفه پاشش و عبور گاز مبرد را از سوزن خود بر عهده دارد همانطور که میدانیم سیالات زمانی که از روزنه باریکی عبور داده شوند ایجاد سرمایش می کنند در بین سیالات موجود گاز های فریونی از جمله گازهایی هستند که این خاصیت را در بالا ترین شکل ممکن در خود دارند و همچنین خواص دیگر آنها نیز باعث انتخابشان برای قرارگیری در سیکل تبرید شده است.

 

 

اگر بخواهیم سیکل تبرید را به زبان ساده مرور کنیم باید بگوییم که در این سیستم سعی شده است که انرژی حرارتی موجود در بخشی را با استفاده از تجهیزات مهندسی گوناگون جذب کرده و در بخش دیگری که این انرژی حرارتی تاثیر بالایی بر آن ندارد تخلیه گردد.

 

حالت اشباع:

 

وقتی سیال در دمای قرار می گیرد که هم به صورت گاز و هم به صورت مایع وجود دارد

 

در سیستم تبرید هرگاه مبرد مایع و گاز هم زمان حضور داشته باشند حالت اشباع صورت می پذیرد این حالات در اواپراتور کاندنسر و ریسیور اتفاق می‌افتد.

برای اینکه دمای حالت اشباع را به دست آوریم باید از جدول فشار و دمای مورد استفاده کنیم چون در این حالت دمای اشباع با دماسنج قابل اندازه گیری نیست با خواندن فشار مکش به جدول فشار و دمای مبرد رجوع کنید و دمای روبروی آن فشار را بخوانید این دما دمای تبخیر یا دمای اواپراتور است.

 

همچنین با خواندن فشار تخلیه به جدول فشار و دمای مبرد رجوع کنید و دمای روبروی آن فشار را بخوانید این دما دمای تقطیر مایع کاندنسر است

امتیاز: 1/ 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *